زندگی مهدوی با نصرت حضرت حجت شکل می‌گیرد. زندگی انسان منتظر باید بر مبنای یاری امام باشد. لازمه این یاری، شناخت امام زمان(عج) است. کسی که می‌خواهد از امام(عج) حمایت کند، ابتدا لازم است خواسته‌های آن حضرت را بشناسد. منتظر امام با اینکه به او اعتقاد دارد باید در مرحله عمل نیز کوشا باشد.

انتظار یعنی «آماده‌باش»

انتظار به معنای «چشم به راه بودن» مانند گرسنگی، تشنگی، خشم و بغض امری وجدانی است که هرگز با توصیفات ذهنی، حقیقت آن درک نمی‌شود. رسول خدا(ص) در این باره فرموده است: «اَفْضَلُ اَعْمالِ اُمَّتی اِنْتِظارُ فَرَجِ الله عَزَّوَجَل» یعنی برترین اعمال امت من، انتظار فرج از خدای عزوجل است. ‌انتظار دوگونه است: انتظار سازنده، تحرک‌بخش و تعهدآور که این نوع انتظار همان‌گونه که گذشت، بافضیلت‌ترین عبادت شمرده شده است. در مقابل، انتظار ویرانگر، بازدارنده و فلج‌کننده است که معلول دو نوع برداشت از ظهور تاریخی مهدی موعود(عج) است. در انتظار سازنده، نوع برداشت از انتظار این است ظهور حضرت مهدی(عج) از حلقه‌های مبارزه اهل حق و باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق می‌انجامد. سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف بر این است آن فرد عملاً اهل حق باشد، بنابراین باید اهل حقی وجود داشته باشد، نه اینکه ظهور وقتی محقق می‌شود که همه اهل باطل باشند. در روایات داریم این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه هر یک از شقی و سعید به نهایت کار خود برسند. انتظار پویا بستگی به تلاش منتظر در زمینه یاری امام عصر(عج) دارد.

گفت‌وگوی ما با سیده وحیده حسینی، پژوهشگر سیره اهل‌بیت(ع) و مسئول واحد خواهران بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) درباره ویژگی‌های منتظران و یاران واقعی امام زمان(عج) است.

عهد محبت، بیعت اطاعت

حسینی با اشاره به وظایف مهم منتظران در عصر غیبت می‌گوید: حفظ و تقویت پیوند قلبی با حضرت مهدی(عج) و تجدید دائمی عهد با آن حضرت(عج) یکی از وظایف مهمی است که هر منتظری در عصر غیبت مولا بر عهده دارد. این عهد و پیمان به دو صورت بر عهده ما قرار داده شده؛ یکی عهد و پیمان عمومی است که خداوند به اقتضای فطرت در تمام آدمیان به ودیعه گذاشته است. این مطلب در زیارت آل‌یاسین این‌گونه بیان شده است: «السَّلامُ‌ عَلَیکَ یَا میثَاقَ اللَّهِ! الّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَه» سلام بر تو ای عهد و پیمان خدا که خداوند آن را بر خلق خویش محکم و مؤکد ساخته است.

او ادامه می‌دهد: علاوه بر عهد و پیمان عام، عهد و پیمانی خاص هم وجود دارد که نوعی بیعت با امام(عج) است. امیرالمؤمنین(ع) در دعای 34 نهج‌البلاغه در این مورد می‌فرماید: «وَ أمَّا حَقِّی عَلَیکُم فَالوَفَاءُ بالبَیعَه» یعنی حق من بر شما، وفای شما به عهد و بیعتی است که با من دارید. هر اندازه این نعمت والا یعنی عهد و بیعت با امام(عج) بیشتر مورد توجه قرار گیرد و به‌خاطر آن سپاس و شکرگزارده شود، نعمت بهره‌گیری از وجود مبارک امام(عج) بر مردم افزوده می‌شود. ما به همان اندازه که به عهد و پیمانمان با امام عصر وفادار هستیم، بهره بیشتری از وجود او خواهیم برد. جامعه منتظر هر روز در دعای عهد از خداوند درخواست می‌کند آن‌ها را وارد مراحل هشت‌گانه یاری امام کند «اللّهُمَّ اجْعَلْنی‏ مِنْ اَنْصارِهِ وَاَعْوانِهِ، وَالذَّابّینَ‏ عَنْهُ، وَالْمُسارِعینَ اِلَیهِ فی‏ قَضآءِ حَوآئِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامینَ عَنْهُ، وَالسَّابِقینَ اِلی‏ اِرادَتِهِ وَالْمُسْتَشْهَدینَ بَینَ یدَیه». در این دعا پس از تجدید عهد با امام، هشت مقام را از خدا طلب می‌کنیم. از خدا می‌خواهیم برای دستیابی به آرمان‌های جهانی، یار امام زمان(عج) و کمک کار وی شویم و از آن حضرت دفاع کنیم. در انجام مقاصد و حوائج امام سرعت بگیریم، اوامر آن حضرت را گوش دهیم و در رکاب او به درجه رفیع شهادت برسیم.

زندگی مهدوی با نصرت قائم(عج) شکل می‌گیرد

این پژوهشگر مهدویت تصریح می‌کند: زندگی مهدوی با نصرت حضرت حجت شکل می‌گیرد. زندگی انسان منتظر باید بر مبنای یاری امام باشد. لازمه این یاری، شناخت امام زمان(عج) است. کسی که می‌خواهد از امام(عج) حمایت کند، ابتدا لازم است خواسته‌های آن حضرت را بشناسد. منتظر امام با اینکه به او اعتقاد دارد باید در مرحله عمل نیز کوشا باشد و به یاری و نصرت او بشتابد. منتظر امام زمان(عج) در دفاع از ایشان که یکی از درس‌های زندگی مهدوی‌ است، باید بداند برای دفاع از شخصیت‌ معصومین نباید آن بزرگواران دستاویز اهداف سوء قرار گیرند. شخص منتظری که می‌خواهد با تمام وجود از حضرت مهدی(عج) دفاع کند باید دشمن و شگردهای او را بشناسد و بصیرت‌های لازم را دارا باشد. امروزه برخی با تحریف، تغییر و تبدیل مهدویت اصیل، به دشمنی با آن حضرت پرداخته‌اند.

حسینی عنوان می‌کند: دفاع از اندیشه مهدویت بر همگان لازم است. فردی که دوست دارد زندگی‌اش رنگ مهدوی بگیرد باید عارفانه و عاشقانه از حضرت دفاع کند، او را به مردم معرفی و با این کار، دل‌ها را به سمت او جذب کند. امام صادق(ع) در این خصوص می‌فرماید: «انسان عاشق و مشتاق، در فکر غذا، لباس و مسکن نیست و آرام و قرار ندارد تا به محبوبش برسد. همان‌گونه که حضرت موسی(ع) به عشق دریافت وحی، خواب و خوراک نداشت و عرض کرد: خدایا! من زودتر از قوم خود آمده‌ام تا تو راضی شوی».

3 راهکار امام هادی(ع) برای تعجیل در ظهور

او می‌گوید: منتظر در زندگی‌اش باید واقع‌نگر باشد و آن را با رؤیا، خواب و خیال سپری نکند. او ظهور ولی‌عصر(عج) را انتظار می‌کشد و دعاگوی تعجیل در فرج آن حضرت است اما در عین حال احتمال می‌دهد نتواند. در نظر انسان منتظر، ظهور بسیار نزدیک است. در دعای عهد می‌خوانیم: «إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدا وَ نَرَاهُ قَرِیبا بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین» دیگران ظهورش‏ را دور می‌بینند و ما نزدیک می‌بینیم به مهربانی‌ات ای مهربان‏ترین مهربانان. این فراز دعا برگرفته از آیه ۶ سوره معارج معروف به آیه قیامت است که خداوند فرمود: «انهم یرونه بعیدا و نریه قریبا» و تأویل این آیه، زمان ظهور امام(عج) است که رجعت و قیامت صغری است‌.

حسینی در پایان با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب می‌گوید: ایشان در سخنانی اشاره کرده‌اند «انتظار به معنای مترصد ‌بودن است. در ادبیات نظامی یک‌ چیزی داریم به نام «آماده‌باش». انتظار یعنی «آماده‌باش»، باید آماده‌باش باشیم. انسان مؤمن و منتظر، آن‌کسی است که در حال آماده‌باش است. اگر امام شما که مأمور به ایجاد عدالت و استقرار عدالت در کل جهان است، امروز ظهور کند، باید من و شما آماده باشیم. این آماده‌باش خیلی مهم است؛ انتظار به این معناست. انتظار به معنای بی‌صبری کردن و پا به زمین کوبیدن و چرا دیر شد و چرا نشد و مانند این‌ها نیست، انتظار یعنی باید دائم در حال آماده‌باش باشید».  برای زندگی مهدوی در همه حال باید آمادگی داشته باشیم. امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره، جمله‌ای با مفهوم والایی دارد که متقن‌ترین زیارت است «وَ قَلْبِی لَکمْ مُسَلِّمٌ وَ رَأْیی لَکمْ تَبع و نُصْرَتِی لَکمْ مُعَدَّةٌ حَتَّی یحْیی اللّهُ تَعَالی دِینَهُ بِکمْ وَ یرُدَّکمْ فِی أَیامِهِ وَ یظْهِرَکمْ لِعَدْلِهِ وَ یمَکنَکمْ فِی أَرْضِهِ فَمَعَکمْ مَعَکمْ لَامَعَ غَیرِکمْ». «قَلْبِی لَکمْ مُسَلِّم» قلب من تسلیم شماست «و رَأْیی لَکمْ تَبَعٌ» رأی من تابع رأی شماست «وَ نُصْرَتِی لَکمْ مُعَدَّةٌ» کمک و نصرت من هم با همه وجود مهیاست. اگر این سه گام برداشته شد، انسان می‌تواند منتظر آن دورانی باشد که خدای متعال به معصوم وعده داده است. پس، از خدای بزرگ درخواست می‌کنیم در فرج آن امام همام تعجیل عنایت فرماید که دعا برای تعجیل فرج نیز از شاخصه‌های مهم زندگی مهدوی‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.